1403-05-19 08:08
918
0
90995
استاد دانشگاه گلستان:

پیاده‌روی اربعین تجلی امر به معروف است

عضو هیأت علمی و استاد معارف و علوم اسلامی دانشگاه گلستان گفت: پیاده‌روی اربعین آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد که انسجام و وحدت امت اسلامی را رخ‌نمایی می‌کند و تجلی امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، پیاده‌روی اربعین مانور بزرگ «حب‎الحسین یجمعنا» است عشقی که میلیون‌ها زائر حسینی را در یک نقطه عالم گردهم می‌آورد و هر کدام دعوت‌کننده و سفیر امر به معروف و نهی از منکر می‌شوند و زیر پرچم حسینی مدافع ارزش‌های دینی و توحیدی هستند.

برای اینکه آثار و برکات، ابعاد و جلوه‌های بزرگترین اجتماع مسلمانان را در پیاده‌روی اربعین بررسی کنیم با مهدی محمدی‌نژاد عضو هیأت علمی و استاد معارف و علوم اسلامی دانشگاه گلستان به گفتگو نشستیم که ماحصل آن از نظرتان می‌گذرد.

«گلستان ما»: فلسفه و اهداف قیام امام حسین (ع) چه بود؟

«محمدی‌نژاد»: امام حسین (ع) وقتی دید شخصی مثل یزید با تمام امکانات و با تمام قوا به میدان آمده تا دین و احکام دین را نابود کند دیگر مثل گذشته نبود.

معاویه ظاهرالصلاح بود خودش را مثبت جلوه می‌داد اگرچه کارهای زشت و قبیحی انجام می‌داد اما یزید علناً دست به شمشیر برد و در برابر احکام دین قد علم کرد و امام حسین (ع) را هم مجبور به بیعت کرد، بیعت امام نشان‌دهنده این بود که کارها، افکار و عقاید یزید را می‌پذیرد وقتی که امام در این حالت قرار گرفت از اینکه با او بیعت کند ابا داشت. بنابراین با یزید به جنگ رویارو شد و هزینه جنگ را هم امام می‌دانست که زیاد است اما هزینه‌اش را متقبل شد.

آن وضعیت دقیقاً شرایط امروز را نشان می‌دهد، ما وقتی امروز می‌بینیم رژیم صهیونیستی در نهایت وحشی‌گری در داخل کشورمان یک مهمان عزیز را به شهادت می‌رساند دیگر اینجا چاره‌ای جز رویارویی نیست، تا جایی که می‌شود انسان باید منطق و مدارا کند که حرف حق را بزند و به گوش مردم برساند و با هزینه کمتری بتواند حق را در جامعه و در بین مردم رواج بدهد.

ولی جایی که شرایط به سمتی رفت که جز رویارویی و مقابل هیچ گزینه دیگری نیست موظف هستیم که بر اساس منطق دین و سلوک اهل‌بیت (ع) با دشمن با تمام قوا رویارو شویم و نگذاریم که دشمن از بیخ و بن تمام عقاید، افکار، دین و احکام را به سخره بگیرد و لگد مال کند.

به هر حال وقتی امام حسین (ع) دید که جبهه کفر با تمام وجود به میدان آمده است و می‌خواهد حکمرانی کند دیگر آنجا امام تحمل نکردند، دوران امام هم یک عصر پر از آزمایش و ابتلا بود و مردم دچار انواع و اقسام انحرافات بودند، ما در قرآن کریم داریم که به علمای یهود می‌فرمایند شما دچار دو بلا شدید شما هم حرف حرام را خوب می‌شنوید و هم لقمه‌های حرام می‌خورید این دو بلا که اولی حرام شنیدن که باعث تخریب روح انسان و حرام خوردن باعث تخریب روح و جسم انسان می‌شود این دو حرام را قرآن می‌فرماید که در علمای یهود رخنه کرده بود و باعث انحراف آنها شده بود.

در عصر امام حسین (ع) نیز همین دو بلا وجود داشت امام در خطبه‌هایی که در مقابل لشکر یزید ایراد کرد فرمود شما شکم‌هایتان پر از لقمه‌های حرام شده و حرف‌های مرا نمی‌فهمید تاریخ گواه این است که این‌ها باطل را نیز به راحتی می‌پذیرفتند و باطل را هم می‌شنیدند یعنی هم غذای روح‌شان که کلام و منطق حرام بود و هم غذای جسم‌شان حرام بود را مورد اقبال قرار می‌دادند.

این دو حرام باعث شد که این‌ها به راحتی در مقابل امام حسین (ع) قد علم کنند و امام با آنها جنگید و هزینه‌هایش را هم پرداخت کرد.

دفاع از حق هزینه‌بردار است، ممکن است برخی سوال برایشان پیش بیاید که چرا امام حسین (ع) سازش نکرد، تعدادشان کم و شکست ظاهی‌شان حتمی بود، همین حرف دقیقاً امروز هم بیان می‌شود.

خیلی‌ها در برابر استکبار جهانی می‌گویند ما چون شکست می‌خوریم باید کوتاه بیاییم ما باید از اصول خودمان بگذریم حتی برخی می‌گویند که با اسرائیل هم سازش کنیم و چاره‌ای نیست چون زور آنها بیشتر است این منطق بسیار سخیف و خلاف با قواعد قرآنی و سلوک اهل‌بیت (ع) است اگر بنا به سازش بود امام حسین (ع) هم سازش می‌کرد.

هنگامی که اصول و احکام الهی زیر پا برود و ما با سکوت خودمان و سازش با دشمن حرام الهی را بپذیریم محکوم به شکست خواهیم شد، به همین خاطر در آن زمان امام با صلابت جلوی دشمن ایستاد امروز هم ما به تأسی به آن امام در برابر استکبار جهانی ایستاده‌ایم.

همانطور که شهید مطهری فرمودند ما باید شمر زمانه را بشناسیم امروز شمر زمانه استکبار و اسرائیل با این همه جنایت است ما اگر بخواهیم کوتاه بیائیم حتی در برابر وحشی‌گری و جنایت اسرائیل که در روز روشن و جهان دیدند چطور علاوه بر جنایت‌هایی که نسبت به مردم مظلوم غزه و فلسطین می‌کند مهمان ما را در کشورمان به شهادت رساند اینجا دیگر جای تامل نیست و باید به او پاسخ داد و چنان درسی به دشمن داد که دیگر فراموش نکند.

«گلستان ما»: نقش و جایگاه زنان در حماسه عاشورا و پس از آن چگونه بوده است؟

«محمدی‌نژاد»: جایگاه زن مسلمان ایرانی به تأسی از حضرت زینب (س) و فرهنگ عاشورا است که فریضه امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند.

ما هم ایرانی هستیم و دارای فرهنگی باشکوه و جلال که این فرهنگ در آثار باستانی ما مشخص است که زنان چقدر دارای وقار، حجاب و شکوه بودند و فرهنگ اصیل اسلامی ما جایگاه خاصی برای بانوان قائل است و امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: زن مظهر لطف و صفاست و از زن توقع نمی‌رود که از او خشونت و قهرمانیت صادر شود.

حضرت زینب (س) که یک الگوی بسیار بزرگ است، قبل از واقعه عاشورا در تاریخ آمده که هر وقت می‌خواست به زیارت حضرت رسول (ص) مشرف شوند با حمایت محارم خودش می‌آمد و حتی در تاریکی به زیارت می‌رفت که دیده نشود و در زمان واقعه عاشورا در نهایت صلابت و شجاعت از برادرش امام حسین (ع) حمایت کرد، زندگی خودش را در مدینه رها کرد و همراه با قافله کربلا در دفاع از دین و ولایت، فرزندانش را نیزتقدیم کرد.

از زنی که با احساسات قوی، برادر و فرزندانش را در نهایت مظلومیت تقدیم کرده و شهادت آنها را به چشم دیده چه توقعی می‌توانیم داشته باشیم، قاعدتاً باید بگوییم ایشان توان خود را از دست داده و مصیبت‌ها بر او فائق شده است ولی می‌بینیم که ایشان بعد از واقعه عاشورا صلابت و شجاعت‌شان بیشتر می‌شود و آن عبارتی که حضرت زینب (س) در مقابله با یزید و یزیدیان و عبیدالله لعنت‌الله می‌زند یک مکتب انسان‌سازی است که چطور این همه مصیبت را زیبایی تفسیر کرد.

«گلستان ما»: زن مسلمان ایرانی در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر چه نقشی میتواند ایفا کند؟

«محمدی‌نژاد»: حضرت زینب (س) نقش مهمی را در رساندن پیام کربلا داشت، زنان مسلمان ایرانی که فرهنگ‌شان با فرهنگ عاشورا عجین شده است، این‌ها هم باید از آن حضرت الگو بگیرند و نقش تربیتی خودشان را هم در خانواده و جامعه ایفا کنند.

مادران نقش مهمی در احیای امر به معروف و نهی از منکر در خانواده و اجتماع داشته باشند چون اگر امر به معروف از جانب یک خانم نسبت به خانم دیگر انجام شود تاثیر بسیار بیشتری از جنس مخالف دارد زنان اصیل ایرانی و مسلمان نقش بسیار عمده در این زمینه دارند.

«گلستان ما»: ابعاد قیام و مقاومت مردم غزه به عنوان ادامه راه قیام امام حسین علیهالسلام از نظر شما چگونه است؟

«محمدی‌نژاد»: غزه الگوی تمام‌نمای کربلاست، عده‌ای از انسان‌های مظلوم که الگوی آنها قرآن است شما می‌بینید کودکانی که از زیر آوار بیرون کشیده می‌شوند قرآن می‌خوانند و با استعانت از قرآن استقامت می‌کنند.

در حال حاضر ۳۰۰ روز است که بدون امکانات و ابزار پیشرفته در برابر یک لشکر تا بن دندان مسلح ایستادگی می‌کنند ما اگر منطق سازش را می‌پذیرفتیم این‌ها باید روز اول تسلیم می‌شدند و اگر تسلیم می‌شدند همه چیزشان را از دست می‌دادند چون اسرائیل بنا داشت این‌ها را از آنها آنجا خارج کند.

ارتش صهیونیستی اکنون در برابر استقامت مردم مظلوم غزه و فلسطین در حال ذوب شدن است، غزه امروز کربلای عصر حاضر ما است، کسانی که در این جبهه‌گیری‌ها ندای «هل من ناصر» را از اهل غزه شنیدند و به آن‌ها لبیک گفتند یمن، حزب‌الله لبنان، ایران و مقاومت اسلامی عراق در حال یاری کردن مظلومان هستند.

امروز هر کسی که در این دو جبهه برای نصرت و یاری غزه و یا در جبهه مقابل غزه ایستاده است تفسیر کربلای آن زمان را می‌بینید، برخی در این قضایا سکوت پیشه کردند و مانند کسانی که در کربلا با بی‌تفاوتی‌شان به باطل کمک کردند.

«گلستان ما»: پیادهروی اربعین و آداب و رسوم اقوام ایرانی در این ایام چه آثار چشمگیری دارد؟

«محمدی‌نژاد»: در مورد پیاده‌روی اربعین هم این یک پیاده‌روی صرف نیست که هیچ آثاری نداشته باشد، آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد که روز به روز انسجام، وحدت و یکدلی بیشتری در امت اسلامی ایجاد می‌کند.

فرهنگ دینی و ایرانی ما مملو از مهر و عطوفت و مهربانی است در پیاده‌روی اربعین هم خدمت‌رسانی در عراق به وضوح دیده می‌شود که نمایش اتحاد و وحدت است که از برکات اربعین محسوب می‌شود تا در نهایت به ظهور ولی عصر (عج) ختم شود. اربعین الگوی کوچکی از روایات احادیث است که آنقدر مردم در زمان ظهور با هم مهربان می‌شوند که اگر کسی دست در جیب مردم مومن کند خوشحال می‌شود، پیاده‌روی بزرگ اربعین آن لحظات را تداعی می‌کند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.